Formy pracy z fotografią
Fotografia to bardzo użyteczne źródło, szczególnie wdzięczne w pracy z uczniem.
Istnieje mnóstwo form pracy ze zdjęciem od prostego, podręcznikowego ilustrowania po tworzenie narracji zastępującej słowo.
Poniżej podaję kilka sposobów wykorzystania fotografii aktywizujących uczniów i rozwijających ich wyobraźnię.
1. Budowanie komiksu:
Można to robić na bazie jednej lub kilku zdjęć poprzez dopisanie dialogów odpowiednich do przedstawianej sytuacji. Oto przykład propozycji czeskiej dostępnej na stronie Moderni Dejiny
5. Ćwiczenia maturalne:
l Pod takim okres leniem kryją się przeróżne ćwiczenia kształcące kompetencje kluczowe i podstawowe umiejętności historyczne zapisane w podstawie programowej jak chronologia i synchronizacja, interpretacja i analiza źródeł oraz narracja historyczna. Można więc tu użyć fotografii do ćwiczenia ikonografii, ale także łączyć ze sobą różne rodzaje źródeł. Można to zastosować w kartach pracy lub uzupełnić takim ćwiczeniem lekcje.
Istnieje mnóstwo form pracy ze zdjęciem od prostego, podręcznikowego ilustrowania po tworzenie narracji zastępującej słowo.
Poniżej podaję kilka sposobów wykorzystania fotografii aktywizujących uczniów i rozwijających ich wyobraźnię.
1. Budowanie komiksu:
Można to robić na bazie jednej lub kilku zdjęć poprzez dopisanie dialogów odpowiednich do przedstawianej sytuacji. Oto przykład propozycji czeskiej dostępnej na stronie Moderni Dejiny
2. Tworzenie filmu:
Uczniowie mogą sami stworzyć film, a raczej scenariusz filmu dotyczącego jakiegoś zdarzenia lub postaci. Ważne, żeby fabuła zgadzała się z realiami historycznymi. "Film" może się składać z wielu fotografii ułożonych według zamysłu twórców i połączonych pewną opowieścią. Metoda taka pozwala "wejść w buty" wielu lub jednego bohatera.
3. Aranżacja wystawy:
Wystawa złożona z fotografii i haseł, podtytułów i podpisów może pokazać złożoność jakiegoś zjawiska, pokazać jego kontinuum w czasie lub porównać wydarzenia czy postaci. Temat wystawy określony przez nauczyciela bardzo ogólnie może być sprecyzowany przez uczniów.
4. Budowanie mapy mentalnej
Zdjęcia mogą posłużyć jako główny element mapy lub jej uzupełnienie. Ważne jest określenie wyraźnego celu takiego ćwiczenia i odpowiedni dobór fotografii, aby uczniowie mogli logicznie powiązać ze sobą zdjęcia5. Ćwiczenia maturalne:
l Pod takim okres leniem kryją się przeróżne ćwiczenia kształcące kompetencje kluczowe i podstawowe umiejętności historyczne zapisane w podstawie programowej jak chronologia i synchronizacja, interpretacja i analiza źródeł oraz narracja historyczna. Można więc tu użyć fotografii do ćwiczenia ikonografii, ale także łączyć ze sobą różne rodzaje źródeł. Można to zastosować w kartach pracy lub uzupełnić takim ćwiczeniem lekcje.
5 a. Ćwiczenia chronologiczne i synchronistyczne
Fotografie służą do uporządkowania faktografii
5 b. Ćwiczenia biograficzne
Zdjęcia poszczególnych osób występujących na fotografiach portretowych lub zbiorowych mogą służyć powtórzeniu wiadomości.
6. Konkursy, quizy, zagadki
Propozycje wykorzystania fotografii - warsztaty
Komentarze
Prześlij komentarz